De 125 ani, Eminescu nu mai este…

Acum 125 ani, la 15 iunie 1889, cel care va fi pururi în memoria românilor „Luceafărul poezii noastre”, Mihai Eminescu, se stinse de pe bolta vieţii. Ziarul „Românul” anunţa în acea zi: Eminescu nu mai este. Un incurabul romantic şi apărător al cauzelor naţionale, Eminescu a căzut ţintă atacurilor vehemente ale politicienilor laşi, fiind omorât cu un tratament pe bază de mercur. Însă, e imposibil să stingi strălucirea unui adevărat Luceafăr – azi, orice suflare românească spune împreună cu Tudor Vianu: „fără Eminescu am fi mai altfel și mai săraci„.

Despre moartea poetului, George Călinescu a scris: „Astfel se stinse cel mai mare poet, pe care l-a ivit și-l va ivi vreodată, poate, pământul românesc. Ape vor seca în albie și peste locul îngropării sale va răsări pădure sau cetate, și câte o stea va veșteji pe cer în depărtări, până când acest pământ să-și strângă toate sevele și să le ridice în țeava subțire a altui crin de tăria parfumurilor sale.”

Mai am un singur dor:Eminescu Luceafar
În liniştea serii
Să mă lăsaţi să mor
La marginea mării;
Să-mi fie somnul lin
Şi codrul aproape,
Pe-ntinsele ape
Să am un cer senin.
Nu-mi trebuie flamuri,
Nu voi sicriu bogat,
Ci-mi împletiţi un pat
Din tinere ramuri.
Şi nime-n urma mea
Nu-mi plângă la creştet,
Doar toamna glas să dea
Frunzişului veşted.
Pe când cu zgomot cad
Izvoarele-ntruna,
Alunece luna
Prin vârfuri lungi de brad.
Pătrunză talanga
Al serii rece vânt,
Deasupră-mi teiul sfânt
Să-şi scuture creanga.
Cum n-oi mai fi pribeag
De-atunci înainte,
M-or troieni cu drag
Aduceri aminte.
Luceferi, ce răsar
Din umbră de cetini,
Fiindu-mi prieteni,
O să-mi zâmbească iar.
Va geme de patemi
Al mării aspru cânt…
Ci eu voi fi pământ
În singurătate-mi.

About bvbiblioteca

Oricare ar fi durata timpului, ştiinţa întrebuinţării lui ne face nemuritori.
Acest articol a fost publicat în personalităţi și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

